Βρισκόμαστε στην Καλαμάτα του 1944. Ο μήνας είναι Σεπτέμβρης. Ο ΕΛΑΣ έχει μόλις απελευθερώσει μετά από αρκετές μάχες με τους Γερμανούς την πόλη. Ενθουσιασμένος ο λαός ξεχύνεται στους δρόμους να γιορτάσει την ελευθερία του. Ο Γεώργιος Ντεκελές φωτογράφος του στούντιο "Φώτο-τέχνη" αποφασίζει να κάνει κάτι που δεν έχει ξαναγίνει έως τότε στα φωτογραφικά χρονικά: Να φωτογραφίσει σε συνθήκες στούντιο τους αντάρτες του ΕΛΑΣ. Ο φωτογράφος βρίσκει σύμφωνους και πολλούς μαχητές του ΕΛΑΣ στο εγχείρημα αυτό. Θα επιλέξει αργότερα μια ομάδα από τους νεαρότερους από αυτούς για μοντέλα του. "Επιθυμούσε να δείξει τα νιάτα του αγώνα" μας λέει πρόσωπο που τον γνώριζε. Το αποτέλεσμα του φωτογράφου είναι μια σειρά από αρκετά αξιόλογες φωτογραφίες που παραθέτουμε παρακάτω. Οι φωτογραφίες αυτές και τα αρνητικά τους εμφανίσθηκαν μερικές ημέρες μετά και μια σειρά από αυτές χαρίστηκαν στα μοντέλα του φωτογράφου από τον ίδιο. Η αυγή της απελευθέρωσης από τον γερμανικό ζυγό, όμως δεν θα έφερνε για τον ελληνικό λαό την κοινωνική δικαιοσύνη που αυτός επιζητούσε. Σύντομα ξεκινούν οι διώξεις, τα βασανιστήρια και οι εκτελέσεις των αγωνιστών του ΕΛΑΣ. Οι φωτογραφίες του Ντεκελέ κρύβονται όπως και τα αρνητικά τους. Μια μόνο φωτογραφία θα έθετε σε κίνδυνο τόσο τον ίδιο όσο και το εικονιζόμενο πρόσωπο. Οι καιροί θα περάσουν και θα έρθει η Χούντα και η μεταπολίτευση. Το 1975 οι φωτογραφίες του Ντεκελέ θα έρθουν ξανά στο φως και θα δημοσιευτούν σε γνωστή εφημερίδα. Τα σχόλια που διατηρήθηκαν και στην δημοσίευση είναι του καλλιτέχνη ..
Ναύτης του ΕΛΑΝ |
Συγκλονιστικές οι φωτογραφίες των νεαρών παιδιών. Δείχνουν μία πραγματικότητα που δεν είναι ξεκάθαρη μέσω της ανάγνωσης των πηγών και της σχετικής βιβλιογραφίας. Όσο και να διαβάζουμε τις ηλικίες των εφήβων και νεαρών παιδιών, κάτω των 18 ετών, δεν μπορούμε να διακρίνουμε την πραγματικότητα των βιωμένων εμπειριών τους. Η αθωότητα του βλέματος και η φρέσκια επιδερμίδα δείχνουν ευκρινέστατα τις σκληρές μνήμες και αναπαραστάσεις εκείνης της εποχής, που βέβαια υπάρχουν ακόμη και τις κουβαλούν στο σήμερα. Ας καταγράψουμε όσες μπορούμε πριν χαθούν οριστικά...
ΑπάντησηΔιαγραφή