"Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα"

"Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα"

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο, 12 Μαρτίου 2011

Από την δράση της ΟΠΛΑ

Το περιστατικό στο οποίο θα αναφερθούμε συνέβη κατά την κατοχή και σε αυτό συμμετέχει η οργάνωση της ΟΠΛΑ. Η ΟΠΛΑ ήταν μια μυστική οργάνωση προστασίας των διωκόμενων αγωνιστών του ΕΛΑΣ, του ΕΑΜ και του ΚΚΕ που έδρασε στα χρόνια της κατοχής και τα εμφυλιακά χρόνια. Η ΟΠΛΑ, στοχοποιούσε τους ταγματασφαλίτες, τους χαφιέδες της ασφάλειας και της Γκεστάπο και αργότερα τους ΜΑΥ, τους παρακρατικούς και τους χαφιέδες τους. Ως οργάνωση, η ΟΠΛΑ στελέχωνε έμπιστα μέλη του ΕΑΜ και του ΕΛΑΣ από κάθε επάγγελμα και με κάθε ιδιότητα. Η δράση της, στα πλαίσια της άκρας μυστικότητας ελάχιστα μας είναι γνωστή σήμερα, ενώ οι σύγχρονοι διαστρεβλωτές της ιστορίας της έχουν προσδώσει σχεδόν δαιμονικές διαστάσεις. Τα αρχικά της σήμαιναν: Οργάνωση Προστασίας Λαϊκών Αγωνιστών.


Το 1943, στην πόλη του Πειραιά η Γκεστάπο καμάρωνε για ένα νέο της απόκτημα, που είχε σκορπίσει τον τρόμο σε όλη την περιοχή. Ο λόγος για τον κατάπτυστο ταγματάρχη των ταγμάτων ασφαλείας Ζαχαράκη που δρούσε ως βασανιστής της Γκεστάπο του Πειραιά. Ο Ζαχαράκης, όπως έλεγε ο ίδιος, ήταν ειδικός στο "πάστωμα" των θυμάτων του, τα οποία αφού διάνοιγε με ξυράφι, τους έριχνε στις πληγές χοντρό αλάτι της θάλασσας. Τόσο μεγάλο ήταν το πάθος του για αίμα, που στο λαιμό του κρέμαγε σε μια χρυσή αλυσίδα ένα ξυράφι. Οι Γερμανοί φίλοι του τον φώναζαν χαϊδευτικά "φλάισερ" (χασάπης).


Η ΟΠΛΑ είχε λάβει γνώση του Ζαχαράκη και των εγκλημάτων του από τις οργανώσεις του ΕΑΜ και σύντομα η επιτροπή λαϊκής δικαιοσύνης του ΕΑΜ Πειραιά είχε διενεργήσει δίκη και έρευνα και εκδώσει καταδικαστική απόφαση για το πρόσωπο του Ζαχαράκη. Ποινή : Θάνατος. Στην ΟΠΛΑ λοιπόν φθάνει το ανάλογο έγγραφο με την υπογραφή "ΚΕΣ" που σήμαινε κατεπείγον. Η ΟΠΛΑ είχε παρακολουθήσει και μελετήσει το πρόγραμμα του Ζαχαράκη και υπολόγιζε πως το χτύπημα θα ήταν πάρα πολύ δύσκολο. Ο ταγματάρχης συνοδεύονταν πάντα από ισχυρή φρουρά 3-4 ράλληδων ή Γερμανών και κυκλοφορούσε πάντα με αυτοκίνητο. Η μόνη αδυναμία του στόχου ήταν το συνήθειό του να ξυρίζεται τακτικά σε έναν κουρέα στην περιοχή της Καστέλας, όμως και εκεί τον περίμενε πάντα έξω από το μαγαζί το αυτοκίνητό του με 3-4 άνδρες. Έτσι αποφασίστηκε ότι το χτύπημα έπρεπε να δοθεί στο κουρείο, το πλέον αδύναμο σημείο του καθημερινού προγράμματος του ταγματάρχη.


Έτσι λοιπόν, η οργάνωση της ΟΠΛΑ επέλεξε τον θρυλικό Ζαχαρία. Ο Ζαχαρίας (λοιπά στοιχεία άγνωστα), ήταν ένα από τα πιό έμπειρα στοιχεία της ΟΠΛΑ και πριν την κατοχή εργάζονταν ως ηθοποιός του θεάτρου. Εκείνη την εποχή θα ήταν δεν θα ήταν 25 χρονών. Ο ίδιος δέχθηκε την αποστολή χωρίς δεύτερη κουβέντα παρά τις εις γνώσην του τρομακτικές της δυσκολίες.


Δασκαλεμένος και προετοιμασμένος καλά, ο Ζαχαρίας ξεκινά για την Καστέλα ντυμένος ζητιάνος. Υπόδημα μηδέν, τραγιάσκα και πουκάμισο τριμμένα και μια ξερή κουραμάνα στο δισάκι του. Έτσι μπαίνει στο κουρείο. Ο κουρέας τον ρωτάει τι θέλει, ο Ζαχαρίας εξηγεί πως θέλει να μάθει την τέχνη του κουρέα. Του λέει πως είναι και σαλταδόρος και πως μπορεί να πληρώνει την μαθητεία του με κονσέρβες και μπομπότα. Ο κουρέας το σκέφτεται λίγο και αποφασίζει να τον πάρει παραγιό. Ο Ζαχαρίας με ανάλογο ηλίθιο ύφος συστήνεται ως Ευσέβιος Αγαθάγγελος του Κωσταντίνου και της Σοφίας και αμέσως ξεκινά να σκουπίζει και να ξεσκονίζει το μαγαζί. Σιγά σιγά ο Ζαχαρίας και ο κουρέας γνωρίζονται καλύτερα. Ο νέος βοηθός του κουρείου είναι παιδί εργατικό και ολίγον κουτό και έτσι ο κουρέας  τον κάνει χάζι όταν εκείνος χειριζόμενος με επιδεξιότητα του ψαλίδι τραγουδά, ελαφρώς γυναικοτά "Φίγκαρο Φίγκαρο". Ο Ζαχαράκης μαθαίνει και αυτός σιγά σιγά τον Ζαχαρία ή Φίγκαρο όπως τον φωνάζει. Τον κάνει και αυτός χάζι έτσι χαζούλης που είναι και το τιμά συχνά με καμιά σφαλιάρα που ο Ζαχαρίας την δέχεται στωικά και απαντώντας "Μερσί ταγματάρχα μου". 


Εκείνες της ημέρες στο Παγκράτι συγκρούεται ο ΕΛΑΣ με τους ταγματασφαλίτες. Στην ολιγόωρη μάχη σκοτώνεται ένας άλλος ταγματάρχης των ράλληδων ονόματι Παπαγεωργίου. Οι ταγματασφαλίτες σκυλιάζουν. Ο ίδιος ο Ζαχαράκης μεταβαίνει στο Παγκράτι αυτοπροσώπος και κάνει ένα τεράστιο μπλόκο. Συλλαμβάνονται πολλοί πολίτες στην τύχη. Ο Ζαχαράκης λέει "Εάν μου υποδέιξετε έναν κομμουνιστή αφήνω δέκα πολίτες". Ο ταγματάρχης το ορκίζεται στην στρατιωτική του τιμή. Ένα παιδί πετιέται από το πλήθος. "Εγώ κύριε ταγματάρχα μπορώ να υποδείξω έναν". "Μπράβο νέε μου", του απαντά ο Ζαχαράκης. "Εγώ είμαι κάθαρμα" ανταπαντά το παιδί. Εκείνη την ημέρα ο Ζαχαράκης εκτελεί δέκα συν έναν. Τους δέκα πολίτες και τον μικρό αγωνιστή που αργότερα διαπιστώθηκε οτι ήταν κάτοικος Νέας Σμύρνης και μόλις 18 ετών. Οι οργανώσεις του ΕΑΜ σε όλη την Αθήνα φρίττουν. Ο λαός θέλει το κεφάλι του Ζαχαράκη επί πίνακι. Η ΟΠΛΑ ρωτά τον Ζαχαρία για το χτύπημα, εκείνος τους απαντά : "Τον πούστη, θα του κάνω εγώ αύριο κόντρα ξύρισμα".


Όπως κάθε ημέρα έτσι και την επόμενη ο Ζαχαράκης μπαίνει στο κουρείο της Καστέλας. Την πόρτα ανοίγει ο Ζαχαρίας αντί για το αφεντικό και μάλιστα φορά ο ίδιος την άσπρη μπλούζα του κουρέα. "Τι κάνεις εκεί ρε χαμένο, βγάλε την μπλούζα και πιάσε να σκουπίσεις" φωνάζει ο Ζαχαράκης. "Καλέ μας ταγματάρχα σήμερα κουρεύω και ξουρίζω μόνο εγώ, το αφεντικό έπεσε με γρίππη." Ο κουρέας βρίσκεται βέβαια στο πίσω δωμάτιο δεμένος και φημωμένος. Η συζήτηση συνεχίζεται :

_"Τι δηλαδή θα με ξουρίσεις εσύ; "
_" Θα βάλω όλη μου την τέχνη"
_" Πρόσεξε μην και με κόψεις γιατί το βλέπεις αυτό;" δείχνει το περίφημο ξυράφι του, "θα σε μουνουχίσω". Ο Ζαχαρίας ετοιμάζει παχιά παχιά την σαπουνάδα κάνοντας διαρκώς σκέρτσα. Ο ταγματάρχης χαλαρώνει και τον κοιτάει. "Τραγούδα εκείνη την αηδία ρε". Ο Ζαχαρίας ξελαρυγγιάζεται στα Φίγκαρο Φίγκαρο, ο ταγματάρχης το απολαμβάνει. "Μπράβο, μπράβο, σκύψε τώρα να εισπράξεις την πρωηνίν σου". Ο Ζαχαρίας σκύβει χαμογελαστός για αυτή την τελευταία καρπαζιά και πιάνει όλο μαεστρία το πινέλο. Περνάει μιά δυο γερές πινελιές ζαστό αφρό το λαιμό του ταγματάρχη και μετά πιάνει το λεπίδι. Το ακουμπάει σταθερά στο λαιμό, ίσα ίσα πάνω στην αρτηρία. Ο ταγματάρχης των ρωτάει

_" Τι χαζεύεις ρε φοβήθηκες; Αστεία το πα πως θα σε μουνουχίσω"
_" Δεν προλαβαίνεις πια. Το ξυράφι που αγγίζει το λαρύγγι σου το κρατάει η ΟΠΛΑ και ο ελληνικός λαός." Ο ταγματάρχης κερώνει
_" Άσε τις μαλακίες ρε Ευσέβιε και ξούρισε"
_" Κλείσε τα μάτια σου και κάνε την προσευχή σου κάθαρμα"
_ " Ρε Ευσέβιε τρελάθηκες ρε; "
_ " Μαλάκα, δεν με λένε Ευσέβιο, είμαι φυτευτός εδώ. Στην είχα στημένη. Η ΟΠΛΑ σε καθαρίζει για την προδοσία σου, στο όνομα του ελληνικού λαού." 
_ " Μια πιστολιά να ρίξω μόνο ρε, για την τιμή των όπλων" ψιθυρίζει απελπισμένος ο Ζαχαράκης
_" Την τιμή σου την ξόφλησες χθες στο Παγκράτι" απαντά ο Ζαχαρίας και με μια κίνηση κόβει τον λαιμό του ταγματάρχη. Αμέσως καλύπτει τον λαιμό με μια πετσέτα ενώ τραγουδά δυνατά Φίγκαρο για να καθησυχάσει απέξω τα παλικάρια του Ζαχαράκη που τον περιμένουν. Καλύπτει τον λαιμό με δύο ακόμα πετσέτες και πηγαίνει στο πίσω δωμάτιο, λύνει το χέρι του κουρέα και διαθεύγει από την πίσω πόρτα που τον περιμένει ένα αμάξι της ΟΠΛΑ. 


Όταν τα παλικάρια του Ζαχαράκη τον βρήκαν στο πέτο έιχε ένα σημείωμα που έγραφε: "Προδότες θα πεθάνετε ΟΠΛΑ" . 



7 σχόλια:

  1. Γιατί δεν γράφεις πηγές; Δεν μπορεί από κάπου θα έχεις αντλήσει την ιστορία σου (ή οποία δεν είναι ιστορική αλλά λογοτεχνική, εκτός και το τεκμηριώσεις)..........


    Δεν ξέρω πόσο αληθινή είναι, έγιναν διάφορα και δεν αποκλείω να έγινε και αυτό ή κάτι τέτοιο, παλιά είχα το συνήθεια να αναζητώ ιστορίες από την κατοχή, την αντίσταση (όλων των μορφών) και τον δοσιλογισμό από πρώτο χέρι, ξέρω λοιπόν αρκετά πράγματα σαν ιστορίες που όμως δεν τεκμηριώνονται ιστορικά.

    Για να συμβάλω με κάποιο τρόπο στον Εμφύλιο η ΟΠΛΑ αντικαταστάθηκε κάποια στιγμή από την "Στενή Αυτοάμυνα" αυτή διέπραξε και την δολοφονία του Λαδά. Ψάχνω να βρω που έχω διαβάσει πράγματα για την ΟΠΛΑ το θέμα είναι ότι τα βιβλία μου είναι μοιρασμένα μεταξύ πατρικού, εξοχικού και σπιτιού μου, όταν βρω στοιχεία θα σου βάλω.


    Ερμής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πηγές κατά κανόνα δεν βάζουμε γιατί θεωρούμε οτι φορτώνουν παρα πολύ το άρθρο. Σε κάθε περίπτωση όπως έχουμε πει και αλλού, όταν μας ζητηθούν ανεβαίνουν υπό μορφή σχολίου.

    Πηγές:

    Κωνσταντινιάδου Αργυρώ, μέλος του ΕΑΜ Αθήνας έως το 1944, προφορική εξιστόρηση

    Γεώργιος Κλαδάς, μέλος της ΟΠΛΑ Περιστερίου έως το 1944, προφορική εξιστόρηση

    "Περί Βωμών και Αστείων" Γιάννης Θεοδωράκης, Εκδόσεις Γνώση. Αποτελεί συνέντευξη από έναν παλαιό ταγματασφαλήτη που επιβεβαιώνει το περιστατικό.


    Περιοδικό "Εθνική Αντίσταση" τεύχος 96

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. H istoria einai pragmatiki sinevei to 1943. Den exo diavasei ta gegonota alla xero oti o Zaxarakis dolofonithike se koureio stin Kastela

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κύριε Ερμή


    Μετά και το τελευταίο σας σχόλιο περί ίσων αποστάσεων αποφασίζω να σας γράψω και εγώ εκ μέρους του Κόκκινου Φάκελου μερικά πράγματα σχετικά με τα όσα έχουν ειπωθεί στο άρθρο αυτό. Εγώ εκτός από την ιδιότητά μου ως blogger έχω και την ιδιότητα του ιστορικού.

    1) Μιλάτε διαρκώς για τις πηγές μας σε διάφορα άρθρα. Στο άρθρο του Κατίν οι πηγές μας δίνονται. Στου Πυθαγόρα σας τις δώσαμε. Από την άλλη εσείς δεν βλέπω να στέλνετε και καμιά πηγή πέραν ενός βίντεο στο youtube και ενός λινκ για ένα blog, κατά την γνώμη μου, αμφιβόλου προελεύσεως. Επιπροσθέτως δεν βλέπω καμιά προσπάθεια τεκμηρίωσης των όσων λέτε για το Κατίν.

    2) Το λογοτεχνίζον ύφος, είναι θα έλεγα ατού του Κόκκινου Φάκελου, μιας που προσδίδει μια καλαισθησία στα γραφόμενα, μην κατηγορούμε και την λογοτεχνία τώρα. Δεν βλέπουμε που σας ενοχλεί η καλαισθησία σε σχέση με τα γεγονότα. Άλλωστε όταν δημοσιεύουμε ένα λογοτεχνικό άρθρο ή ποίημα το αναφέρουμε ως τέτοιο.

    3) Στο ζήτημα του Εμφυλίου ο Κόκκινος Φάκελος ΔΕΝ ΚΡΑΤΑΕΙ ΙΣΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ. Όπως αναφέρει η κεφαλίδα, είμαστε μπλογκ αριστερό. Λοιπόν θα ήταν καλό να αναλογιστείτε τα εξής: O ΔΣΕ όπως και ο ΕΣ, ήταν στρατοί. Στους στρατούς (θα το μάθετε εάν υπηρετήσετε), ισχύει στρατιωτικός νόμος. Και ο ΕΣ και ο ΔΣΕ πρόβαιναν σε εκτελέσεις για απειθαρχία και αυθαιρεσία και πολύ καλά έκαναν αφού όπως έλεγε και ο αείμνηστος Άρης , «δεν είμαστε μπουλούκι είμαστε στρατός». ΘΑ ΘΕΛΑΜΕ ΝΑ ΑΚΟΥΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΕΝΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ, εφάμιλλο των κομμένων κεφαλών παστωμένων με αλάτι, των μαζικών εκτελέσεων, των βιασμών και ξυλοδαρμών, των επιδρομών σε χωριά , της Γυάρου, της Μακρονήσου, του Αη Στράτη και της Ανάφης, που να προέρχεται από την αριστερά ή τον ΔΣΕ. ΔΕΝ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΟΥΤΕ ΕΝΑ. Ακόμα και για τον Μελιγαλά, ακόμα και για την εκτέλεση του αμερικανού πιλότου στο Καρπενήσι θα δείτε ποια ήταν η στάση της ηγεσίας του ΔΣΕ. Εάν βέβαια ευαρεστηθείτε να ψάξετε…

    Συμβουλευτικά και με τα 53 χρόνια που έχω στους ώμους μου θα σας πω και αυτό: Μην αναζητάτε ηθικά πταίσματα της αριστεράς για την Κατοχή και τον Εμφύλιο, εκεί που τα αναζητάτε, γιατί κινδυνεύετε να παρεξηγηθείτε για νοσταλγός άλλων σκοτεινών εποχών της Ελλάδας…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Kύριε Oberon

    Δεν έγραψα πουθενά για ίσες αποστάσει, βλέπω τον προσανατολισμό του μπλοκ, που πρέπει να πω ότι παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και φαίνεται η αγάπη σας για την ενημέρωση.(από την σκοπιά της αριστεράς τέλος πάντων) σε θέματα ιστορίας έχω και εγώ «καλή» φήμη .

    Ιστορικός δεν είμαι αλλά είμαι λάτρης της ιστορίας.

    Στο θέμα του Εμφυλίου και της Αντίστασης νίκησε η δεξιά αλλά την ιστορία την έγραψε η αριστερά, έτσι και εγώ ο μεγάλος όγκος των βιβλίων που έχω διαβάσει επί αυτού, της αριστεράς είναι (πάντα με κριτικό πνεύμα), εξ άλλου οι καταβολές μου και η ιστορία μου στην αριστερά έχει ρίζες (τώρα έχω αναθεωρήσει πολλά πράγματα).

    Πηγές για το Κατίν έβαλα, κάποτε πίστευα και εγώ τις απόψεις που εσείς παρουσιάζεται και τις είχα διαβάσει στον "Ρ", πια να ξαναδιαβάσω κάτι που έχει αποδειχτεί ότι είναι κενές δικαιολογίες είναι χαμένος χρόνος, ποια μεγαλύτερη απόδειξη η απόφαση της Δουμάς, του Γκορμπατσόφ του Γέλτσιν των φωτοτυπημένων εντολών του Στάλιν για τις εκτελέσεις, ποιες άλλες αποδείξεις δηλαδή να έχω, εδώ βγήκαν τα έγγραφα που στοιχειοθετούν το έγκλημα, αυτό μοιάζει πια με την προσπάθεια των Τούρκων να πείσουν ότι την Σμύρνη της έκαψαν οι Έλληνες.

    Θα πρέπει να ξέρεις ότι και εγώ μεγάλος είμαι και δεν κάνω στείρα κριτική, σε ένα από τα μπλοκ μου που βάζω ιστορικά θέματα θα βρεις πιθανά αρκετά λάθη, που δεν έκανα ηθελημένα, μη το βλέπεις λοιπόν σαν μια κρητική απαξίωσης.

    Το μπλοκ σου είναι πολύ ενημερωμένο και φροντισμένο το έχω ήδη στα «αγαπημένα» για συμβουλευτικούς λόγους, αλλά οι πηγές είναι απαραίτητες, το περιοδικό της ΕΑ το έχω όχι όλα τα τεύχη πολύ λίγα, διότι αυτοί έχουν φτάσει σε πάρα πολλά τεύχη.

    Να είσαι καλά.

    Για το θέμα της ΟΠΛΑ ο τελευταίος διοικητής της ήταν ο Στέργιος Αναστασιάδης που πιάστηκε το 1949 και νομίζω εκτελέστηκε.


    Εδώ θα βρεις αρκετά θέματα που αφορούν την αριστερά, τον Εμφύλιο και την Κατοχή (Και θα δεις ότι παλιά είχα και εγώ την κακή συνήθεια να μη γράφω πηγές).

    πχ

    http://igaiolos.blogspot.com/2008/04/a.html

    http://igaiolos.blogspot.com/2008/02/blog-post_05.html

    http://igaiolos.blogspot.com/2008/11/blog-post_29.html

    http://igaiolos.blogspot.com/


    http://igaiolos.blogspot.com/2009/04/blog-post_21.html

    http://igaiolos.blogspot.com/2009/04/blog-post.html

    http://igaiolos.blogspot.com/2009/06/blog-post_12.html

    http://igaiolos.blogspot.com/2009/12/blog-post.html

    http://igaiolos.blogspot.com/2008/01/blog-post_15.html


    Και πολλά άλλα που αν κάνεις μια βόλτα θα τα δεις (αρκετά έχουν αναδημοσιευτεί σε άλλες σελίδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Kύριε Ερμή

    Το τελευταίο σας σχόλιο μας συγκινεί όλους. Ελπίζουμε στην διαπάλη των ιστορικών ιδεών και απόψεων με εσάς. Να είσαστε πάντα καλά, περιμένουμε τια απόψεις σας.

    ΥΓ Για άλλα σχόλια αναγνωστών μας θα επιληφθούμε άμεσα και θα κατέβουν. Μην παρεξηγείτε υπάρχουν και νέοι και φορτισμένοι πολιτικα αναγνώστες μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Όχι μη τα βγάλεις τα σχόλια, δεν υπάρχει λόγος, καταλαβαίνω εγώ.

    Διάβασα το κείμενο για την ΟΠΛΑ, θα αναφέρω ένα στοιχείο που μου διηγήθηκαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή