"Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα"

"Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα"

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή, 29 Δεκεμβρίου 2017

Aπό το 1ο Πανθεσσαλικό Συνέδριο της ΕΠΟΝ


Στις 26 Ιουλίου 1943, εν τω μέσω της τριπλής κατοχής, στην τοποθεσία Καστανιά δίπλα στο μοναστήρι της Κορώνας, η ΕΠΟΝ Θεσσαλίας, των χιλιάδων μελών οργάνωνε το 1ο Πανθεσσαλικό Συνέδριο ΕΠΟΝ.

Η συμμετοχή των νεολαίων υπήρξε τεράστια και πάνω από 4.000 αγόρια και κορίτσια έσπευσαν να το παρακολουθήσουν, ως αντιπρόσωποι των ΕΑΜικών οργανώσεων της Θεσσαλίας. Στο συνέδριο παραβρέθηκε και ο φωτογράφος Δημήτρης Τσούτσος από την Καρδίτσα, ο οποίος απαθανάτισε σκηνές από την έναρξη του συνεδρίου, το οποίο προλόγισε ο Κώστας Καραγιώργης με τα εξής λόγια:

"Μόλις σας είδα το πρωί, και μόλις σας αντίκρισα έτσι αμφιθεατρικά, συγκεντρωμένους με τις κιθάρες και τα όπλα και με λαμπερά μάτια, θυμήθηκα ένα παλιό ισπανικό τραγούδι. Το τραγουδούσαν οι Ισπανοί αντάρτες, εδώ και εκατό τόσα χρόνια, όταν πολεμούσαν εναντίον των Γάλλων καταχτητών. Το τραγούδι έλεγε:
Παλεύω και τραγουδάω. Άμα χρειαστεί πιάνω το όπλο. Άμα λάχει ξέρω να πεθαίνω. Άμα δεν πεθάνω, πάλι τραγουδάω. Παλεύω και τραγουδάω. Η ζωή είναι δικιά μου. Η λευτεριά δικιά μου."

Ο πρόεδρος της ΠΕΕΑ Αλέξανδρος Σβώλος έγραψε για το 1ο Πανθεσσαλικό Συνέδριο:

"… Σας είδα, ηρωικά αγόρια και κορίτσια, σας είδα μια πυρωμένη μέρα, τον Ιούλιο του ΄43, να τρέχετε ξέφρενα σ’ ένα καλπασμό προς το θάνατο, για να προφτάσετε την επίθεση των γερμανοϊταλικών τανκς, μήπως και τελειώσει το πανηγύρι του αίματος πριν εμπείτε σεις."


Ο Κόκκινος Φάκελος παρουσιάζει τις φωτογραφίες του 1ου Πανθεσσαλικού Συνεδρίου που σήμερα βρίσκονται στο αρχείο του Νίκου Χριστοφίλη, όπως τις επιμελήθηκε η πολιτιστική εταιρεία "Φωτογραφίζοντας" και ο καλός φίλος Μανώλης Κασιμάτης.






Πίσω από τους καθήμενους στην πρώτη σειρά Σαράφη και Βελουχιώτη εικονίζονται οι αντιπρόσωποι της Σερβίας Τέμπο και Αλβανίας Τζότζα. Δεύτερος από δεξιά στην πρώτη γραμμή (με τον μπερέ) ο Έντι Μάγιερς. Δίπλα από το Βελουχιώτη (με το καπέλο στα γόνατα) ο διοικητής του στρατηγείου του ΕΛΑΣ Μήτσος Φλούλης. Ακριβώς πίσω από τη Μαρία Καραγιώργη βρίσκεται ο Αλέξανδρος Σβώλος.





9 σχόλια:

  1. Πρώτο Αρνητικό η παρουσία του Αγγλου. Δεύτερο η Αρνηση συνεργασίας με Αλβανούς Γιουγκοσλάβους λόγω ΣΜΑ. Και βέβαια τα γενικότερα. 25 χρόνια απουσίας της ΚΝΕ 1943 1968 και το ότι σύμφωνα με τις ομιλίες Συντρόφων στην 3η Συνδιάσκεψη του 1950 χτυπάγαμε τις καμπάνες και μαζευότανε όλο το χωριό για την Συνέλευση της ΚΟΒ. ΟΥΔΕΝ ΣΧΟΛΙΟ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Να αναφέρω για την Ιστορία οτι στην Γιουγκοσλαβία βρισκότανε Κλιμάκιο της 3ης Κ.Δ στο οποίο συμμετείχε και ο σ.Βαβούδης. Αρα η πρόταση ήταν σε γνώση τους που σημαίνει οτι η Ιδεολογική πάλι συνεχιζόταν μέχρι τελευταία στιγμή πριν την διάλυση της. Γράφεις στο τέλος Το αποτέλεσμα των Συζητήσεων έπρεπε να εγκριθεί απο την Κ.Ε του ΕΑΜ. Είπαμε ...εθνικές ιδιομορφίες... Σύντροφε. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Όπως έχει αναφερθεί και στο φόρουμ χωρίς την ΕΟΝ ήταν αδύνατο να υπάρξει ΕΠΟΝ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ποιος τα λέει αυτά μωρέ Τάσο? Έλα να συνερχόμαστε λίγο με τα ιστορικά άλματα και τις ακροβασίες. Δεν υπήρχε η ΟΚΝΕ? Δεν υπήρχε η Κομσομόλ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Την παρουσία του Αγγλου πως την είδες. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

      Διαγραφή
    2. Αν δεν κάνω λάθος ο beria.
      Η ΟΚΝΕ μπορούσε να δημιουργήσει μια ΕΠΟΝ; Με τι δυναμική; Η ΟΚΝΕ μπορεί να είχε κάποια δύναμη στα αστικά κέντρα, στα χωριά ήταν παντελώς άγνωστη. Οι κοινωνικές—οικογενειακές συνθήκες της υπαίθρου δεν θα τροφοδοτούσαν μια νεολαιίστικη κίνηση εάν δεν είχε στρωθεί ο δρόμος από πριν. Η ΕΠΟΝ βρήκε έτοιμο φαΐ, νεολαία που είχε βγει από το σπίτι, είχε συναναστραφεί, είχε κάνει μικτές παρέες, που δεν ογκάνιζε, που δεν φοβόταν να σηκώσει το βλέμμα.
      Και μόνο ότι προσπάθησε να έχει μόνο ένα ‘’Π’’ διάφορα δείχνει ότι κάπου ήθελε να αναγνωριστεί ως συνεχιστής.
      Όσο για κομσομολ, αστείο ως επιχείρημα για την επαρχιακή Ελλάδα,

      Διαγραφή
    3. Τάσο φαντάζομαι ξέρεις να ξεχωρίζεις τον Σαιξπηρ από τον Μπέρια, αλλά δεν πειράζει καθόλου, με τιμά η αναλογία. Η νεολαία της υπαίθρου εργαζόταν από μικρή ηλικία και είχε συναναστροφές με την κοινωνική ζωή ανάλογα το φύλο. Η εργασία από νεαρή ηλικία υπήρξε καταλυτικός παράγοντας στην ανάπτυξη της ΕΠΟΝ, το αναφέρει και ο Σαράφης. Επίσης αν νομίζεις ότι η ΕΟΝ στην οποία γραφόσουν υποχρεωτικά στο σχολείο είχε μεγάλη απήχηση στην ύπαιθρο κάνεις λάθος. Ο γεωργικός και αγροτικός κόσμος είχε ισχυρούς δεσμούς με το αγροτιστικό και κομμουνιστικό κίνημα ήδη από το 1920. Ουδεμιά σχέση είχε η ΕΟΝ στην ανάπτυξη τόσο του ΕΛΑΣ όσο και της ΕΠΟΝ, αυτά είναι ιδεοληψίες

      Διαγραφή
    4. Ασφαλώς και η ΟΚΝΕ μπορούσε να δημιουργήσει την ΕΠΟΝ και αυτό έκανε.Το τι σήμαινε ΟΚΝΕ και ΚΚΕ το δείχνει η αντιμετώπιση που είχαν απο το Αστικό κράτος απο το 1925 με το ξεκίνημα των διώξεων που κράτησε μέχρι το 1974. Καλώς λοιπόν η ΟΚΝΕ έφτιαξε την ΕΠΟΝ. Το πρόβλημα βρίσκεται στο ότι αυτοδιαλύθηκε και για 25 χρόνια δεν υπήρχε. Αυτό βέβαια εσενα δεν σε αφορά. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

      Διαγραφή
  5. Τα λάθη του συναγελασμού με τις αστικές δυνάμεις της εποχής

    ΑπάντησηΔιαγραφή