"Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα"

"Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα"

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη, 7 Μαΐου 2014

Αφιέρωμα David Alfaro Siqueiros (μέρος 2ο)

Μια διαμάχη στο εσωτερικό της Ένωσης για το αν θα σταματήσει η δημοσίευση του El Machete ή θα χάσουν τη χρηματοδοτική στήριξη των σχεδίων τους θα οδηγήσει τον Siqueiros και άλλους στην αποστασιοποίησή τους από την Ένωση. Παρά το γεγονός ότι θα αφήσει τη θέση του στο Υπουργείο Παιδείας το 1925, ο Siqueiros παρέμεινε βαθιά αναμεμιγμένος στις επαγγελματικές δραστηριότητες, της Ένωσης, καθώς και στο Κομμουνιστικό Κόμμα Μεξικού. Για αυτή του τη στάση θα φυλακιστεί και θα εξοριστεί στις αρχές του 1930.

Ο Siqueiros θα ζωγραφίσει το έργο América Tropical πάνω στο La Placita Olvera στο κέντρο του Λος Άντζελες στις 9 Οκτωβρίου 1932. Δέχθηκε κριτικές και επικρίσεις για την πολιτική και κοινωνική σημασία του. Το έργο θα ασβεστωθεί αμέσως μετά. Ογδόντα χρόνια αργότερα, το Getty Conservation Institute θα διενεργήσει εργασίες συντήρησης και αναστήλωσης της τοιχογραφίας. Το έργο του Siqueiros θα γίνει ξανά προσιτό στο κοινό για τα 80ά γενέθλια του, στις 9 Οκτωβρίου, 2012. Καμία γνωστή έγχρωμη φωτογραφία του América Tropical  δεν υπήρχε από την εποχή δημιουργίας του. Έτσι οι συντηρητές χρησιμοποίησαν επιστημονικές αναλύσεις και πρακτικές αναγωγής και βελτιστοποίησης για να πάρει το έργο μορφή κοντά στο όραμα του καλλιτέχνη του.

Τα ώριμα χρόνια

Στις αρχές του 1930, συμπεριλαμβανομένου και του χρόνου του πέρασε στη φυλακή Lecumberri, ο Siqueiros παράγει μια σειρά από λιθογραφίες με έντονο πολιτικό θέμα, πολλά από τα έργα του εκτίθενται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η λιθογραφία του "Κεφαλή" εκτίθεται στα 1930 στην έκθεση «Καλλιτέχνες του Μεξικού και καλλιτέχνες της Σχολής του Μεξικού" στα Delphic Studios της Νέας Υόρκης. Το έργο του γνωρίζει μεγάλη επιτυχία.

Το 1932, ηγήθηκε μιας έκθεσης και συνεδρίου με τίτλο «Διορθώσεις της Μεξικανικής Τοιχογραφίας" στην γκαλερί του ισπανικού καζίνο στο Taxco. Λίγο μετά, ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη, όπου συμμετείχε στην έκθεση"Mexican Graphic Art"  της  Πινακοθήκης Weyhe . Με μια ομάδα φοιτητών, ολοκλήρωσε επίσης μια τοιχογραφία, γνωστή ως América Tropical, το 1932, στο ιταλικό κτίριο στην Olvera Street στο Λος Άντζελες. Η ζωγραφική σε εξωτερικούς χώρους, με τους περαστικούς να μπορούν να αξιολογήσουν την δημιουργία του έργου, οδήγησε τον Siqueiros στην αναθεώρηση της μεθόδου του. Ξεκίνησε έτσι να δημιουργεί έργα με γνώμονα την πρόσληψή τους από ένα μεγάλο κοινό στο δημόσιο χώρο. Τον απασχολούσαν ζητήματα διαστάσεων, πολιτικού περιεχομένου και οπτικής.

Τελικά, ο Siqueiros θα αναπτύξει μια τεχνική τοιχογραφίας  στην οποία εμφανίσιμα στοιχεία τοποθετούνται πάνω σε ένα τοίχο με ένα ηλεκτρικό προβολέα, φωτογραφίζοντας τα πρώτα σχέδια στον τοίχο ώστε να βελτιώσει και την προοπτική του έργου. Νέα χρώματα, πιστόλια ψεκασμού, και άλλα νέα τεχνολογικά εργαλεία χρησιμοποιούνται για να φιλοξενηθούν στην επιφάνεια των σύγχρονων κτιρίων και τις εξωτερικές συνθήκες, έργα με βαθύ πολιτικό περιεχόμενο. Η τεχνική του ανθίζει στους δρόμους έως ότου απελαθεί από τις Ηνωμένες Πολιτείες για την πολιτική δράση του.

Επιστρέφει στις ΗΠΑ το 1936, ο Siqueiros, θα είναι το τιμώμενο πρόσωπο στην έκθεση σύγχρονης τέχνης στη γκαλερί του Αγίου Regis. Είναι εκεί που θα δημιουργήσει επίσης και ένα εργαστήριο πολιτικής τέχνης στο πλαίσιο της προετοιμασίας για τη γενική απεργία για την Ειρήνη του 1936 και την πρωτομαγιάτικη παρέλαση. Σε αυτό το εργαστήρι θα συμμετέχει και ο νεαρός τότε Jackson Pollock. Ο Siqueiros θα συνεχίσει τα επόμενα έτη τη δημιουργία πολλών γνωστών του έργων, πολλά από τα οποία θα εκτεθούν στο μουσείο μοντέρνας τέχνης. Η τέχνη του παραμένει κοντά στο λαό. Παράλληλα διδάσκει σε εργαστήρια τέχνης και τοιχογραφίας για φτωχούς φοιτητές.

Το 1938, ο Siqueiros θα ταξιδέψει στην Ισπανία όπου θα πολεμήσει με τις Διεθνείς Ταξιαρχίες ενάντια στον Φράνκο. Παράλληλα, θα γνωρίσει και θα συνεργαστεί με πολλούς πρωτοπόρους Ισπανούς καλλιτέχνες. Στο τέλος του 1938 θα επιστρέψει στο Μεξικό όπου θα συνεργαστεί με τον Ισπανό πρόσφυγα Josep Renau και την Διεθνή Ομάδα Καλλιτεχνών Πλαστικών Τεχνών στο να αναπτύξουν ένα από τα πιο διάσημα έργα του, το γνωστό "Πορτρέτο της αστικής τάξης". Το έργο αυτό αποτέλεσε προειδοποίηση για τους διπλούς εχθρούς του παγκόσμιου προλεταριάτου, τον καπιταλισμό και τον φασισμό. Παρόλα αυτά, πριν την ολοκλήρωση του έργου, ο Siqueiros οδηγήθηκε σε αυτό-εξόριση λόγω της προσπάθειας να συνδεθεί με τη δολοφονία του Λέων Τρότσκι που τότε διέμενε στο Μεξικό.

Έργα:

Πορτρέτο της αστικής τάξης 
Πορτρέτο της αστικής τάξης

América Tropical


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου