"Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα"

"Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα"

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2018

Άγνωστα στοιχεία για το Νικόλαο Ντερτιλή και για μια δολοφονία της Χούντας


Το όνομα Νικόλαος Ντερτιλής είναι κυρίως γνωστό από το Δικτατορία των Συνταγματαρχών και κυρίως από την εν ψυχρώ δολοφονία από πρόθεση του Μιχάλη Μυρογιάννη, που απλώς διερχόταν της οδού στη διασταύρωση των οδών Πατησίων και Στουρνάρη..

Ο Ντερτιλής είχε πολεμήσει εθελοντικά στον Εμφύλιο, με το βαθμό του λοχία της Εθνοφυλακής και το 1947 αποφοίτησε της Σχολής Ευελπίδων. Αργότερα υπηρέτησε ως αξιωματικός του Πεζικού στην Πελοπόννησο, τη Στερεά Ελλάδα και τη Θράκη, ενώ το 1950 υπηρέτησε ως εκπαιδευτής στη Σχολή Ευελπίδων και στη συνέχεια πήρε μέρος ως εθελοντής στον πόλεμο της Κορέας.

Μετά τη μεταπολίτευση, ο Ντερτιλής ήταν ένας από τους κατηγορούμενους για εγκλήματα κατά την καταστολή της εξέγερσης του Πολυτεχνείου. Ο Ντερτιλής κατηγορούνταν για τη δολοφονία του φοιτητή Μιχάλη Μυρογιάννη στις 18 Νοεμβρίου του 1973 στη διασταύρωση των οδών Πατησίων και Στουρνάρη. Για την υπόθεση κατέθεσαν δεκατρείς μάρτυρες. Ανώτεροι και ανώτατοι αξιωματικοί του στρατού μετέφεραν φήμες των ημερών του Πολυτεχνείου ότι ο Ντερτιλής είχε δολοφονήσει ένα νεαρό, ενώ ένας λοχίας που βρέθηκε στο σημείο της δολοφονίας την ημέρα εκείνη κατέθεσε ότι είδε κάποιον που κατόπιν έμαθε ότι ήταν ο Ντερτιλής, «εξαγριωμένο να δίνει εντολές "Βαράτε στο ψαχνό".»

Ένα νέο και ενδιαφέρον στοιχείο για τη συμπεριφορά του Νικολάου Ντερτιλή στο στράτευμα αναδεικνύει, ότι όπως και ο Ιωαννίδης, που "θήτευσε" στη Μακρόνησο βασανίζοντας και ξυλοκοπώντας γυναίκες, έτσι και ο Νικόλαος Ντερτιλής υπήρξε βίαιος και λάμβανε και ο ίδιος προσωπικά μέρος σε ξυλοδαρμούς.

Τα στοιχεία που θα παραθέσουμε, προέρχονται από έκθεση του ευρωπαϊκού οργανισμού, παγκόσμιας εμβέλειας, Human Rights Without Frontiers και η οποία έφθασε στην Ελλάδα το 1992. Πρόκειται για μια εκτενή καταγραφή περιπτώσεων παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, των Μαρτύρων του Ιεχωβά, η οποία καλύπτει το διάστημα 1938-1992.




Το 1954, ο Εμφύλιος αποτελεί παρελθόν και η Ελλάδα βρίσκεται στην περίοδο που έχει ονομαστή ως "δημοκρατική ομαλοποίηση", κατά την οποία όμως οι αντιρρησίες συνείδησης, που ποτέ δεν υπήρξαν πολυπληθείς, τόσο τουλάχιστον ώστε να αποτελούν πραγματικό πρόβλημα για το στράτευμα, εξακολουθούν να γνωρίζουν φυλακίσεις, εξευτελισμούς και να έρχονται αντιμέτωποι με ξυλοδαρμούς και βασανιστήρια, όταν ως νεοσύλλεκτοι δηλώνουν άρνηση να πιάσουν όπλα. 

Ένας από αυτούς, εκείνη τη χρονιά είναι και ο Γιώργος Σερβάνης, από το Νέο Σιδεροχώρι, Μάρτυρας του Ιεχωβά και νεοσύλλεκτος, που παρουσιάζεται στο ΚΕΝ Κορίνθου. Η μαρτυρία του αναφέρει ότι λόγω της άρνησής του να στρατευθεί, ο διοικητής του στρατοπέδου, Νικόλαος Ντερτιλής τον ξυλοκοπούσε προσωπικά, κάθε μέρα και νύχτα, για μια ολόκληρη εβδομάδα. Αποτέλεσμα της παραπάνω μεταχείρισης ήταν να υποστεί ο Σερβάνης, μερική αλλά μόνιμη κώφωση.

Μάρτυρες στο παραπάνω περιστατικό υπήρξαν οι οπλίτες Στέλιος Παραπόδας και Αναστάσιος Μακροδήμος.




Πρόκειται για μια άγνωστη μαρτυρία, που φέρνει στο φως νέα στοιχεία για το πρόσωπο του Νικόλαου Ντερτιλή, όσο και για το ζόφο που οι αντιρρησίες συνείδησης αντιμετώπιζαν στα στρατόπεδα της μετεμφυλιακής Ελλάδας. Το περιστατικό άλλωστε είναι ένα από τα πολλά ανάλογα περιστατικά βίας που συνέβαιναν στο στράτευμα. Σε ότι αφορά την ίδια την περίπτωση του Νικόλαου Ντερτιλή, το περιστατικό δεν εκπλήσσει καθώς είναι συνεκτικό ενός ανθρώπου που δολοφόνησε αθώο περαστικό, χωρίς κανέναν προφανή λόγο. Σχηματίζει θα λέγαμε μια εικόνα για την ευρύτερη συμπεριφορά του στο στράτευμα και ακολουθεί αυτή του δικτάτορα Ιωαννίδη. 

Άλλωστε, η Χούντα των συνταγματαρχών και το καθεστώς αγριότητας που εξέθρεψε και γιγάντωσε στο στράτευμα αποτυπώνεται πληρέστερα και σε μια άλλη υπόθεση, δολοφονίας αυτή τη φορά, ενός άλλου αντιρρησία συνείδησης.

Πρόκειται για την υπόθεση του Μάρτυρα του Ιεχωβά, Βασίλη Καράφατσα, ο οποίος βρισκόταν ως νεοσύλλεκτος, τον Ιούνιο του 1971, στις Στρατιωτικές Φυλακές Λάρισας και ανέμενε τη δίκη του. Μαζί του κρατούνταν ακόμη 4 αντιρρησίες συνείδησης, οι οποίοι κρατούνταν σε απομονωμένα κελιά της φυλακής και δέχονταν καθημερινά άγριους ξυλοδαρμούς.




Στις 23/06/1971, το άψυχο σώμα του Βασίλη Καράφατσα βρίσκεται στις 18:00 στη σιδηροδρομική γραμμή της γέφυρας του Πηνειού, 5 χιλιόμετρα έξω από τα Τρίκαλα.

Η κατάσταση του Καράφατσα δεν έχει διευκρινιστεί, καθώς ο μεν πολίτης που ειδοποίησε τις αρχές αναφέρει ότι άκουσε βογγητά, καθώς πήγαινε να ψαρέψει στο ποτάμι, ενώ άλλοι μάρτυρες αναφέρουν ότι ο Καράφατσας ήταν νεκρός ή σε αφασία. Την επομένη και ενώ ο Καράφατσας είναι νεκρός, ειδοποιείται η οικογένειά του για να παραλάβει τη σωρό του. 

Ο δικηγόρος της οικογένειας Τσιτσιλίκης παραλαμβάνει την ιατροδικαστική έκθεση, η οποία εκτός από ελλιπής (απουσιάζει αυτοψία χώρου), κάνει λόγο για αυτοκτονία. Υποτίθεται ότι ο Καράφατσας έπεσε στις σιδηροδρομικές γραμμές, από παράθυρο του τραίνου.

Η αυτοψία του χώρου, σύμφωνα με το δημοσιογράφο Κώστα Τσαρούχα είναι αποκαλυπτική ενός εγκλήματος και όχι μιας αυτοκτονίας:

1) Το σώμα του Καράφατσα βρέθηκε σε γέφυρα, πάνω από τον ποταμό Πηνειό, όπου οι σιδηροτροχιές απέχουν 1,84 μέτρα, η μια από την άλλη. Ωστόσο, το σώμα του "αυτόχειρα" δεν είχε πέσει στο νερό.

2) Ένα διερχόμενο βαγόνι, απέχει από το κιγκλίδωμα της γέφυρας 85-90 εκατοστά, οπότε αν ο Καράφατσας έπεφτε από το παράθυρο, το κεφάλι του θα είχε σοβαρά χτυπήματα, αν δεν είχε πολτοποιηθεί. 

3) Το σώμα του Καράφατσα βρέθηκε σε λίμνη αίματος, χωρίς όμως η πτώση του να έχει αφήσει σημάδια αίματος σε άλλα σημεία των σιδηροτροχιών.


Επίσης, τα τραύματα του νεκρού, φαίνεται πως αναδεικνύουν το θάνατό του λόγω των βασανιστηρίων που υπέστη και όχι λόγω πτώσης στις γραμμές του τραίνου. Η ιατροδικαστική έκθεση, αν και ελλιπής είναι αποκαλυπτική: Σοβαρά τραύματα βρέθηκαν στους γλουτούς και όχι στο κεφάλι του θανόντα. Πρόκειται για τραύματα που μοιάζουν με αυτά του Γιώργη Τσαρουχά, που και αυτός δολοφονήθηκε με βασανιστήρια από τη Χούντα. 

Άλλα ερωτήματα για την υπόθεση Καράφατσα είναι τα εξής:

1) Που βρίσκεται το φύλλο πορείας του Καράφατσα και για που τον προόριζε;

2) Που βρίσκεται το υπηρεσιακό εισιτήριο του Καράφατσα και πότε εκδόθηκε;

3) Που βρίσκονται τα προσωπικά του ρούχα και γιατί δεν επιστράφηκαν στην οικογένειά του.

4) Γιατί στην οικογένειά του δόθηκαν μόνο 32 δρχ, από τις 700 δρχ που ο νεκρός είχε επάνω του.

5) Πότε αποχώρησε από τις Στρατιωτικές Φυλακές Λάρισας, με συνοδεία ποιων; 

6) Γιατί δεν έχει βρεθεί η υπογραφή του στο βιβλίο αποφυλάκισης;


Από τα παραπάνω, συνάγεται εύλογα το συμπέρασμα ότι ο Βασίλης Καράφατσας, πιθανώς δολοφονήθηκε πάνω σε βασανιστήρια και πετάχτηκε ήδη νεκρός ή ημιθανής στις ράγες του τραίνου, ώστε ο θάνατός του να συγκαλυφθεί πιο εύκολα ως αυτοκτονία. Άλλωστε, στο βιβλίο του Τσαρούχα εντοπίζεται πλειάδα μαρτυριών που αναφέρονται στα βασανιστήρια του Καράφατσα, όπως η μαρτυρία της Ελένης Ελευσινιώτη, που περιγράφει τα λεγόμενα του υπαξιωματικού του Α2 των Φυλακών Λάρισας, Χρήστου Κόκου, ως εξής:

"Σήμερα έδειρα έναν Ιεχωβά σαν το σκύλο. Τον έκαμα να βγάζει αίμα από τα αυτιά του."


Πηγή: Κώστας Τσαρούχας, Αντιρρησίες Συνείδησης, Ελληνικά Γράμματα, σελ. 40-52.



15 σχόλια:

  1. Πραγματικά βλέπω τόση μαύρη προπαγάνδα, σ όποια τα παίρνω στην κράνα στέλνω κάποια απάντηση μου χωρίς να παρουσιάζεται, διότι προφανώς είναι αδύνατη η αντίκρουσή της ...
    Πεντάρα δεν δίνω για τον Ιωαννίδη, που τον θεωρό και βλάκα, όσο αφορά τον Ντερτιλή τον θεωρώ θύμα σκευωριών (δεν θέλω όμως να πάρω θέση) ...
    Αυτό που με πειράζει είναι το ιστορικό ψέμα, γράφτηκε: " Ένα νέο και ενδιαφέρον στοιχείο για τη συμπεριφορά του Νικολάου Ντερτιλή στο στράτευμα αναδεικνύει, ότι όπως και ο Ιωαννίδης, που "θήτευσε" στη Μακρόνησο βασανίζοντας και ξυλοκοπώντας γυναίκες, έτσι και ο Νικόλαος Ντερτιλής υπήρξε βίαιος και λάμβανε και ο ίδιος προσωπικά μέρος σε ξυλοδαρμούς.".
    Σας ΡΩΤΩ εσείς που τουλάχιστον γνωρίζεται ιστορία της περιόδου: ... Διότι αν δεν υπήρχαν, ο γράφων λέει ασυναρτησίες, και το κείμενο είναι πως το λένε "φέικ νιούς";

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να βάζουμε τα πράγματα στη σειρά τους, γιατί δεν έχω ακόμα καταλάβει ποιο είναι το πρόβλημα:

      1) Για τον Ιωαννίδη υπάρχουν δεκάδες μαρτυρίες στο Μουσείο Μακρονήσου για τα βασανιστήρια στα οποία υπέβαλλε τους εξόριστους και κυρίως τις εξόριστες. Ευκολότερο είναι να διαβάσεις τα όσα έγραψε ο Θεοδωράκης για αυτόν. Είναι σαφέστατα ιστορική αλήθεια η βιαιότητά του απέναντι στους εξόριστους.

      2) Ο Ντερτιλής ουδέποτε υπήρξε θύμα σκευορίας καθώς η καταδίκη του θα είχε ελάχιστη αξία για το μεταπολιτευτικό κράτος. Η δίκη του εξέτασε δεκάδες μάρτυρες για τη δολοφονία Μυρογιάννη και η καταδίκη του υπήρξε πέραν κάθε αμφισβήτησης δίκαιη.

      3) Το παραπάνω βιβλίο προέρχεται από τη ΜΚΟ Human Rights without frontiers, μέρος της Επιτροπής για τα ανθρώπινα δικαιώματα στην ΕΕ και αναγνωρισμένη για την καταγραφή και τη λειτουργία της σε επίπεδο του Δικαστηρίου της ΕΕ. Τα παραπάνω δεν τα παραθέτω ως επίρρωση της δικαιοσύνης που ασκεί το ΕΔ, αλλά ως πηγή εγκυρότητας των καταγραφών. Θυμίζω ότι η εν λόγω οργάνωση έχει αναλάβει και περατώσει με επιτυχία την παροχή στοιχείων για πολλές δίκες.

      Διαγραφή
  2. Να ρωτησω κατι αν ξερει καποιος να μου απαντήσει; Ο Ντερτιλης είχε κάποια σχεση με τον ντερτιλη που ήταν επικεφαλης των ταγματων ασφαλειας στην κατοχη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ... και πόσους ακόμη ΔΟΛΟΦΟΝΗΣΕ Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΚΙΝΟΥΜΕΝΗ ΧΟΥΝΤΑ ποτέ (;;;) ΔΕΝ θα μάθουμε!!!-;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο πατέρας του Βασίλειος Ντερτιλής ήταν ο εμπνευστής και δημιουργός των Ταγμάτων Ασφαλείας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι ακριβώς ο εμπνευστής, αλλά πολύ κοντά... Βενιζελικός αξιωματικός....

      Διαγραφή
    2. Ολος ο ...καλός.... ο κόσμος για την δημιουργία των Ταγμάτων ασφαλείας το 1943.... μετά την καταστροφή του Γερμανικού Ιμπεριαλισμού στο ΣΤΑΛΙΓΚΡΑΝΤ. Με την σύμφωνη γνώμη και του ....αντιφασιστικου..... Αγγλικού Ιμπεριαλισμού. ....ΜΑΛΙΣΤΑ..... ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

      Διαγραφή
  5. Επειδή μπορεί να έχει χαθεί μια τοποθέτησή μου επαναλαμβάνω για να γίνει κατανοητό αυτό που έγραψα πιο πάνω;

    Πως βγήκε έτσι το μήνυμά μου (κρατάω κάποια σε αρχείο) έχεις δίκαιο δεν βγαίνει νόημα έτσι που το πήρες διορθώνω για να γίνει κατανοητό.

    Αυτό που με πειράζει είναι το ιστορικό ψέμα, γράφτηκε: " Ένα νέο και ενδιαφέρον στοιχείο για τη συμπεριφορά του Νικολάου Ντερτιλή στο στράτευμα αναδεικνύει, ότι όπως και ο Ιωαννίδης, που "θήτευσε" στη Μακρόνησο βασανίζοντας και ξυλοκοπώντας γυναίκες, έτσι και ο Νικόλαος Ντερτιλής υπήρξε βίαιος και λάμβανε και ο ίδιος προσωπικά μέρος σε ξυλοδαρμούς.".
    Σας ΡΩΤΩ εσείς που τουλάχιστον γνωρίζεται ιστορία της περιόδου: ...

    Και συμπληρώνω. Φυσικά και έχω διαβάσει ότι ο Ιωαννίδης πήρε μέρος στους ξυλοδαρμούς στην "χαράδρα" και πρότρεπε και άλλους, γυναίκες όμως εγώ απ όσο ξέρω την περίοδο αυτή δεν υπήρχαν στην Μακρόνησο. Εσύ που έχεις ασχοληθεί ξέρεις κρατούμενες γυναίκες;

    Για τον Ντερτιλή είναι τόσο θολά και αντικρουόμενα τα γεγονότα που το μόνο που μέτρησε είναι η φωτογραφία με το πιστόλι και η μαρτυρία του οδηγού του... Όσο αφορά την συμμετοχή του σε βασανιστήρια πρώτη φορά το ακούω, εγώ ξέρω ότι πολέμησε ηρωικά και πέταξε τους Τούρκους στην θάλασσα στην Κύπρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δηλαδή τι θέλεις να μας πεις για τον Ντερτιλή ρε λεβέντη ότι ο οδηγός του λέει ψέμματα , ή δεν συνάδουν τέτοιες τακτικές για ένα ακόμα έκτρωμα χουντικό . Άντε κάνε μας την χάρη και πάρε πλουτώνιο μήπως πλουτίσεις τις αιμοσταγείς ιδέες σου.

      Διαγραφή
  6. Καλα ρε άνθρωπε ακομα δεν σου είπε κανενας οτι οο τουρκοι πηραν το 40%του νησιου κ δεν τους πεταξε κανεις στην θαλασσα .Οσο για τους "πατριωτες" χουντικους ανοιξαν τον δρομο στο αττιλα αποσυροντας την ελληνικη μεραρχια κ κανοντας το πραξικοπημα -ταφοπλακα στην δυνατοτητα αμυνας του νησιου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Προφανώς τα εδάφια που βάζω μέσα σε <> (οριζόντιες γωνίες) δεν βγαίνουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Όχι «σωρό», ρε παιδιά, αλλά «σορό»! Κι ο τύπος που αλληθωρίζει προς την ΧΑ, ας μάθει ότι άλλο το «γνωρίζεται» κι άλλο το «γνωρίζετε»! Αμάν πια μ’ αυτά τα ελληνικά σας!

    Γραμματικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αν απευθύνεσαι σε εμένα:

    Α. Κάποιο λάθος το βλέπω, αλλά ο συγκεκριμένος τόπος δεν δίνει δικαίωμα εκ των υστέρων διόρθωσης

    Β. «γνωρίζεται» ιστορία, «γνωρίζετε» εσείς και εγώ μιλούσα για ιστορία (μία η ιστορία ενικός αριθμός δηλαδή αι ο πληθυντικός με ε )... Τον «σωρό», «σορό» σε δικό μου κείμενο έψαξα αλλά δεν το βρήκα.... μπορείς όμως να βρεις ορθογραφικά λάθη και σε μένα και σε όλους.

    Γ Ο τύπος που αλληθωρίζει προς την ΧΑ .... ελπίζω να μη μιλάς για μένα.... θα ήταν κάτι που θα με πρόσβαλε, όπως έλεγε εξ άλλου και το ΚΚΕ επί δεκαετίες «Για τον φασίστα ψάξτε στον σύντροφο με το κομματικό βιβλιάριο».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Μπα, «προσβλήθηκες», pluton; Κι από πότε «προσβάλλονται» προβοκάτορες, και μάλιστα κατωτάτης υποστάθμης; Στην πραγματικότητα, στο προβοκατοριλίκι αυτοαποκαλύπτεσαι ως ολοστρόγγυλο μηδενικό μ’ όσα γράφεις και διατείνεσαι: κάθε «μούχλα» που ξεφουρνίζεις ως «θέσφατο» βρομάει αντικομμουνισμό της προκατακλυσμιαίας εποχής. Τι να σου κάνω που ο Oberon —σε παίρνει άραγε ποτέ στα σοβαρά;— δεν σε πετάει με τις κλοτσιές από δω για να πας σε κάνα άλλο blog να «πουλήσεις» την «πραμάτεια» σου…

    Γραμματικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Γραμματικέ εγώ μιλάω με θάρρος για πράγματα που άνθρωποι σαν εσένα δεν τα χαμπαριάζουν (γι αυτό και εκνευρίζονται).

    Είμαι σίγουρος ότι η νοοτροπία σου είναι αυτή: « δεν συμφωνώ μαζί σου μη μιλάς»... απ ότι φαίνεται ο Oberon έχει δημοκρατικό ήθος και δεν φοβάται τον διάλογο ακόμα και με ένα "φασίστα" πράγμα που "δημοκράτες" σαν εσένα τον διάλογο αυτό τον τρέμουν.
    Ωραία λοιπόν είναι εύκολο μιλάμε τραλαλά μεταξύ μας «θέσφατο» είναι ότι χαϊδεύει τα αφτιά μας και πετάμε με τις κλοτσιές την αντίρρηση .... αυτή η λογική έφερε το ΚΚΕ στο 4,5% τον υπαρκτό σοσιαλισμό να υπάρχει την Κούβα και στην Β Κορέας (όσο υπάρχουν ακόμα)... τι νομίζεις λοιπόν ότι φοβάμαι τις κλοτσιές; Το μόνο που φοβάμαι είναι μήπως «πραμάτεια» μου έχει ψέματα και τότε θα ντρεπόμουνα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή