"Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα"

"Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα"

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 8 Νοεμβρίου 2017

Ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση στην ΕΣΣΔ


Στο άρθρο μας αυτό θα σας παρουσιάσουμε ένα μικρό αφιέρωμα για την ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση στην ΕΣΣΔ με αφορμή τα 100 χρόνια από τη μεγάλη Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917.

Για τους μαθητές που ολοκλήρωναν την υποχρεωτική 10ετή εκπαίδευση, δηλαδή την 8η τάξη του γενικού σχολείου και δεν ήθελαν να συνεχίσουν στην Ανώτατη Εκπαίδευση, υπήρχε η ειδική μέση εκπαίδευση που προετοίμαζε στελέχη για διάφορους τομείς της Λαϊκής Οικονομίας και του Πολιτισμού. Η διάρκεια των σπουδών ήταν 2-3 χρόνια για τους απόφοιτους του 10τάξιου σχολείου, και 3-4 χρόνια για όσους τελείωσαν την 8η τάξη της γενικής βασικής εκπαίδευσης. Έτσι, ο μαθητής εξειδικεύονταν σε ένα τομέα της οικονομίας, αποκτώντας παράλληλα μέση γενική εκπαίδευση. 

Η ειδική μέση εκπαίδευση περιλάμβανε τη γενική μόρφωση και πολλές θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις επαγγελματικής κατάρτισης στην ειδικότητα. Υπήρχαν περισσότερες από 450.000 ειδικότητες κατανεμημένες σε κλάδους όπως η μεταλλουργία, η ενέργεια, οι μηχανοκατασκευές, η ηλεκτροτεχνική, οι μεταφορές, η αγροτική οικονομία, το εμπόριο, η παιδαγωγική μουσική, οι καλές τέχνες και άλλες. 

Ο σοσιαλισμός, δίνοντας μια χωρίς προηγούμενο ώθηση στην ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων της κοινωνίας δημιούργησε μαζική ζήτηση για την εκπαίδευση. Οι ρυθμοί ανάπτυξης της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην ΕΣΣΔ ήταν πραγματικά αλματώδεις, αν υπολογίσουμε ότι το 1913 ο αριθμός των επιστημόνων στην τσαρική Ρωσία ήταν μόνο 11.600 άτομα, μαζί με τους καθηγητές των πανεπιστημίων και το 1987 στην ΕΣΣΔ υπήρχαν 1.500.000 επιστήμονες, αριθμός που αντιστοιχούσε στο 25% των επιστημόνων παγκοσμίως. 

Η ανάπτυξη της Ανώτατης Εκπαίδευσης εκφράστηκε, όπως είναι φυσικό στην κατάκτηση της παγκόσμιας πρωτοπορίας σε μια σειρά τομείς της επιστήμης και της τεχνολογίας από την ΕΣΣΔ, από την πυραυλική τεχνολογία και τους τροχιακούς διαστημικούς σταθμούς μέχρι την κατασκευή υδροηλεκτρικών σταθμών και υπερισχυρών γραμμών μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος. Στην ΕΣΣΔ αναλογούσαν το 20-25% των εφευρέσεων που καταχωρούνταν κάθε χρόνο σε ολόκληρο τον κόσμο. Τεράστια ήταν η συμβολή της Σοβιετικής Ένωσης στις ανακαλύψεις και τα επιτεύγματα των Φυσικών Επιστημών και των Μαθηματικών.

Το 1990, πριν τις ανατροπές στη χώρα υπήρχαν 514 ΑΕΙ, όπου φοιτούσαν 2.824.500 φοιτητές. Στα ΑΕΙ περιλαμβάνονταν τα πανεπιστήμια, τα πολυτεχνεία, τα βιομηχανικά και άλλα επαγγελματικά ινστιτούτα και οι ανώτατες επαγγελματικές σχολές. Η φοίτηση διαρκούσε 4-6 χρόνια και η παρακολούθηση ήταν υποχρεωτική. Στις σχολές που η φοίτηση ήταν βραδινή ή όχι υποχρεωτική, το ακαδημαϊκό έτος παρατεινόταν για 6-12 μήνες. 

Η φοίτηση στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα ήταν αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν. Στους φοιτητές παρέχονταν φοιτητικό επίδομα (που προσαυξάνονταν ανάλογα με τις επιδόσεις) και στέγη στις φοιτητικές εστίες, για όσους φοιτητές σπούδαζαν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους. Υπήρχαν φοιτητικά εστιατόρια για τη σίτισή τους, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη με οργανωμένο σύστημα υγείας μέσα στο χώρο των αναψυχής και άθλησης για τον ελεύθερο χρόνο τους, εξοχικά συγκροτήματα για τις διακοπές τους κ. ά. 

Η ανεργία στην ΕΣΣΔ ήταν άγνωστη. Αποτελούσε ευθύνη των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων σε συνεργασία με το Υπουργείο που αντιστοιχούσε στο πανεπιστήμιο και τη συμμετοχή των εκπροσώπων φοιτητών να βρεθεί δουλειά που θα ικανοποιούσε τις απαιτήσεις του νέου επιστήμονα. 



Mάθημα αεροναυπηγικής

Εργαστήριο χημείας σε σχολείο 

Γήπεδο χάντμπολ για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου της Μόσχας.

Μάθημα φυσικής σε ακαδημαϊκό τμήμα

1 σχόλιο:

  1. ...Ατιμη δικτακτορία του προλεταριάτου μιλάμε για ....σιδηρούν παραπετασμα. Ενω στον Καπιτλισμό δημοκρατία..... τεράστια. Καπετανιε ο Ναύτης έπεσε στο αμπάρι και σκοτώθηκε. Ωρε η μπογιά χύθηκε. Ετσι ακριβώς και ακόμα χειρότερα. Και αν δεν σου αρέσει στην Πείνα. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή